Regelmatig stellen onze klanten de vraag hoe zij linkbuilding het beste aan kunnen pakken. Daarom in dit artikel de do’s en don’ts wat betreft linkbuilding.

De do’s wat betreft linkbuilding

  • Kies voor relevante websites die in relatie staan met uw eigen branche.
  • Domein age: hoe ouder het domein, hoe beter.
  • Zorg voor een natuurlijk patroon qua linkbuilding; veel nieuwe links in een korte tijd is niet goed voor uw backlink-profiel.
  • Plaats niet alleen links naar uw homepage, maar ook naar andere pagina’s van de website.
  • Wissel de zoektermen in de anchor tekst (de tekst waarachter de link staat) af.
  • Pagerank van het domein: hoe hoger, hoe beter.

De don’ts voor linkbuilding

  • Het ruilen van links; plaatst u een link naar mijn website, dan doe ik dat ook.
  • Links naar of van onbetrouwbare websites.
  • Betalen voor links die de PageRank doorgeven.
  • Websites maken die als enige doel hebben om links uit te wisselen.
  • Ineens heel veel nieuwe links in een korte tijd realiseren.

Start bij de basis en voorkom een zware straf van Google

De basis voor linkbuilding is het maken van goede content. Zijn de artikelen van goede kwaliteit, dan gaan andere websites hier vanzelf naar linken. Ook kunt u natuurlijk zelf actief werken aan linkbuilding door bijvoorbeeld gastblogs te schrijven voor andere websites (met de do’s en don’ts in uw achterhoofd).

Het misbruiken van linkbuilding wordt door Google zwaar bestraft, waarbij uw website zelfs volledig uit Google verdwijnt. Zorg daarom dat u zich goed laat adviseren wat betreft linkbuilding en ga in zee met een betrouwbaar online marketing bureau.

 

Richard van Kampen
Invictus Online Marketing

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.