In dit blog ga ik de SEO-factor dwell time bespreken. Eerst beschrijf ik wat dwell time precies inhoudt en vervolgens geef ik je drie tips om de dwell time op jouw website te verhogen.
Wat betekent dwell time?
De term dwell time staat voor de tijd die bezoekers op jouw website doorbrengen, voordat ze terugkeren naar de zoekresultaten van Google. Het is een belangrijke factor voor SEO. Daarom is het essentieel dat je waardevolle content schrijft. Wanneer een bezoeker langer op jouw website blijft, en eventueel ook andere webpagina’s op jouw website bezoekt, dan is dat voor Google een belangrijk signaal; jouw content is belangrijk en biedt kwaliteit.
3 tips om de dwell time op jouw website te verhogen
Nu je weet wat dwell time betekent, geef ik je drie waardevolle tips mee om de dwell time op jouw website te verhogen en die je direct in de praktijk kunt toepassen.
1. Schrijf waardevolle content
Het is en blijft erg belangrijk binnen SEO; schrijf waardevolle content voor jouw doelgroep. Wanneer de inhoud niet klopt en de structuur te wensen overlaat, is een bezoeker binnen enkele seconden al weer weg van jouw website. Daarom enkele tips voor goede content:
- Bespreek vragen of problemen van jouw doelgroep
- Zorg voor aantrekkingskracht met onder andere aantrekkelijke titels, afbeeldingen / video’s en quotes.
- Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen scannen. Zodra het interessant is, gaan ze zeker verder lezen.
Een aantal blogs van ons worden zeer goed gelezen, waardoor Google deze blogs ook hoog in de zoekresultaten plaatst. Enkele goed gelezen blogs van ons:
- Wat is een goed bouncepercentage?
- 6 belangrijke tips om je domein autoriteit te verhogen
- 4 belangrijke KPI’s voor Google Ads om door te groeien
- Hoe krijg je Google recensies voor jouw bedrijf?
2. Optimaliseer de interne linkstructuur
De dwell time wordt gemeten tussen de aankomst en vertrek naar de zoekresultaten van Google. Om deze dwell time te verlengen, willen we graag dat de bezoeker nog meer waardevolle informatie tot zich kan nemen. Dit kan door een goede interne linkstructuur op te bouwen; we tonen andere (mogelijk) relevante artikelen. Bovendien is het een belangrijke factor binnen SEO. Wil jij bruikbare tips om jouw interne linkstructuur te verbeteren? Lees dan het blogartikel op Frankwatching.
3. Verwijzen naar verwante artikelen
Relevantie blijft de kern. Wanneer je over een bepaald onderwerp schrijft, heb je mogelijk ook al andere artikelen geschreven die in relatie staan tot dit onderwerp. Waarom zou je deze artikelen dan niet direct in beeld brengen bij de bezoeker? Je kunt dit automatiseren met bijvoorbeeld tags. Weet je niet precies hoe je dat moet doen? Vraag het aan jouw webbouwer.
Waardevol zijn
Tijdens het schrijven van dit blog moest ik direct denken aan een blog van Frankwatching uit 2018, dat ging over de bloggende advocaten van Ijzer Advocaten. Hun belangrijkste – en ook enige – marketingtool was het schrijven van waardevolle content. Inhoudelijk sterke blogs over onderwerpen waar hun doelgroep behoefte aan heeft. Het bloggen – ook voor een extern platform – zorgde voor meer leads en opdrachten. Waar de advocaten ervoor zorgde dat de blogs inhoudelijk klopte, ondersteunde een SEO-specialist hen bij het schrijven. Ben je benieuwd naar het succesverhaal van Ijzer Advocaten? Lees dan hun blog over ijzersterke content.
Aan de slag…
Gebruik de drie praktische tips die ik in dit blog heb beschreven om relevant te zijn voor je doelgroep en engagement te creëren. Vroeg of laat komen de bezoekers bij je terug en hebben ze jouw expertise nodig. Een bezoeker wordt een lead of zelfs een klant. Succes!