Regelmatig krijgen wij van bedrijven de vraag of het nuttig is om te adverteren op hun eigen merknaam in Google. Immers, ze staan in de organische zoekresultaten toch al bovenaan. Waarom dan ook nog eens adverteren via Google Ads, terwijl dat alleen maar geld kost? De gedachtegang is logisch, maar toch raden wij het aan om het juist wel te doen. En daarvoor hebben wij vijf essentiële redenen.
1. U staat boven de concurrentie
Door zelf op uw merknaam te adverteren, is het voor de concurrentie moeilijker om op uw merknaam te adverteren. Voor hen zijn de kosten hoger. Bovendien duwt u de concurrentie verder naar beneden in de zoekresultaten.
Bent u benieuwd of er advertenties van concurrenten vertoond worden als u op uw eigen merknaam zoekt? Test het zelf.
Belangrijk:
Concurrenten mogen in hun advertenties in principe geen gebruik maken van uw handelsmerk. Ziet u dat een concurrent dit wil doet, geef dit dan aan bij Google. Zij beoordelen de klacht en kunnen vervolgens beperkingen opleggen. Wel mogen concurrenten handelsmerken inzetten als zoekwoord. Hier zitten geen beperkingen op.
2. Met Google Ads kiest u uw eigen sitelinks
Wanneer u op uw merknaam zoekt, ziet u uw eigen website vertoond worden in de organische zoekresultaten met daaronder enkele sitelinks. Deze sitelinks kiest Google zelf en daar heeft u in principe geen invloed op.
Echter, adverteert u via Google Ads, dan bepaalt u zelf de sitelinks die u aan uw advertentie wil toevoegen. Zo kunt u bijvoorbeeld een promotie of actie onder de aandacht brengen, die anders waarschijnlijk niet vertoond worden.
Afbeelding: in het rode vak de betaalde sitelinks en in het groene vak de organische sitelinks.
3. Diverse extra mogelijkheden, geheel gratis
Bij het ontwikkelen van advertenties voor Google kunnen we extra toevoegingen doen aan de advertenties. Dat zijn advertentie-extensies, die een toegevoegde waarde bieden om uw bedrijf extra onder de aandacht te brengen:
- Telefoonnummer: u voegt uw telefoonnummer toe aan de advertenties, waardoor de zoeker u kan bellen. Via de smartphone kunnen ze met één klik op de vertoonde bel-button direct contact met u opnemen.
- Locatie-extensie: de locatie van uw bedrijf wordt weergegeven bij de advertenties. Heeft u meerdere vestigingen? Dan toont Google het adres dat het meest in de buurt ligt van de locatie van de zoeker. Via Google Mijn Bedrijf kunt u uw locaties instellen.
- Highligt-extensie: voeg de sterke, onderscheidende punten van uw bedrijf toe aan de advertenties. Denk aan termen als resultaatgericht, persoonlijke aandacht, ruime ervaring, etc.
- Website-informatie: voeg extra informatie toe van uw website. Heeft u bijvoorbeeld een autogarage, dan kunt u aangeven welke merken u verkoopt.
- Recensie-extensie: positieve recensies van uw opdrachtgevers zijn een toegevoegde waarde voor uw advertenties. Ze kunnen potentiële leads over de streep trekken om voor uw bedrijf te kiezen.
Afbeelding: verschillende extensies in beeld, zoals het telefoonnummer, de highlights en de locatie.
Het vertonen van deze advertentie-extensies zijn geheel gratis. Een klik op een extensie kost hetzelfde als een klik op de advertentie zelf.
4. Positieve invloed op de kwaliteitsscore van uw Google Ads-account
Wanneer u uw merknaam als zoekterm inzet, is deze kwaliteitsscore altijd zeer hoog. De advertenties, de bestemmingspagina’s en de daaraan gekoppelde extensies, die gezamenlijk de kwaliteitsscore bepalen, zijn relevant voor de zoeker. Dit heeft als gevolg dat de doorklikratio (CTR) op de advertenties erg hoog is en de gemiddelde kosten per klik (CPC) erg laag zijn. Er zijn zelfs merkcampagnes met een CPC van slechts een paar cent.
De optimale kwaliteitsscore heeft ook een positieve invloed op het totale Google Ads-account. Door te adverteren op de merknaam gaat het gemiddelde van het account omhoog.
5. Meer verkeer en verbeterde omzet
Diverse onderzoeken, waaronder Bing en Google zelf, geven aan dat een combinatie van SEO en AdWords extra traffic oplevert en zo’n 30% meer kliks oplevert. Wanneer uw website dan optimaal is ingericht, betekent dit ook meer omzet voor u.
De bovenstaande redenen geven aan dat het adverteren op uw eigen merknaam zeker een toegevoegde waarde biedt. Het levert u extra traffic, meer leads en een verbeterde omzet op. Heeft u nog een vraag, neem dan contact met ons op.