Ben je op zoek naar een winkel waar je mooie bloemen kunt kopen? Zoek je een autobedrijf in jouw stad? Maak het jezelf dan gemakkelijk en gebruik Voice Search. In dit blog bespreek ik deze SEO-trend en hoe jij het als ondernemer kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
Wat is Voice Search?
Voice Search is het inspreken van een gesproken zoekopdracht. Dit kan je rechtstreeks doen in de zoekmachine zelf, maar ook via persoonlijke assistenten, zoals Siri, Google Assistant en Cortana. Maar het stopt niet bij deze persoonlijke assistenten. Ook apparaten in huis worden aangestuurd met je stem. En wat te denken van de nieuwe auto’s? Je kunt hen vragen stellen of opdrachten geven. Kortom, de mogelijkheden om Voice Search te gebruiken blijven groeien.
Trends en meer rondom Voice Search
Wanneer ik door een artikelen ‘blader’ over het onderwerp Voice Search, lees ik een aantal citaten die ik jullie niet wil onthouden:
- “50% of all searches will be voice searches by 2020” – Comscore
- “By 2019, the voice recognition market will be a $601 million industry” – report from Technavio via Skyword.
- “1 in 4 shoppers used voice assistants in their holiday shopping during the 2017 season.” – CTA via Hubspot
- “Mobile voice-related searches are 3X more likely to be local-based than text” – Search Engine Watch
- “Humans can speak 150 words per minute vs type 40 words per minute” – Katherine Watier
- “Today, speech recognition word error rate is 8 percent.” – Bruce Clay
- “Fifteen years ago quality had stalled, with word-error rates of 20-30%. Microsoft’s latest system, which has six neural networks running in parallel, has reached 5.9% (see chart), the same as a human transcriber’s.” – The Economist
De twee laatste citaten geven aan waarom Voice Search in opkomst is. Een paar jaar geleden was de foutmarge van een gesproken zoekopdracht 25%. Dit is nu al gezakt naar gemiddeld 8% en en streven is een foutmarge van ongeveer 5%. Ter vergelijking: dit is evenveel bij twee mensen die in dialoog zijn met elkaar.
Beantwoord de vragen van je doelgroep
Door goed gebruik te maken van de juiste zoektermen en goede content te schrijven, kom je hoger in Google en zorg je voor veel traffic naar je website. Door de opkomst en verwachtingen van Voice Search, is het belangrijk dat je jouw website optimaal inricht voor het beantwoorden van de vragen die jouw doelgroep heeft.
Zelf doe ik dit ook ook. Sommige blogs deel ik in als Vraag & Antwoord, waardoor ik het ook gemakkelijker maak voor de persoonlijke assistenten van de smartphones. Bovendien heb ik dan ook meer kans op featured snippets (zie hieronder).
Door vandaag nog aan de slag te gaan met het schrijven van goede content en een goede structuur, heb je daar binnenkort profijt van. Wil je meer weten over dit onderwerp of over SEO? Neem dan contact met ons op.