Je kunt natuurlijk zelf vertellen wat je als bedrijf allemaal kan en hoe goed je daarin bent. Echter, het is veel sterker en overtuigender als klanten over jou zeggen dat je een topbedrijf bent en een uitstekende dienstverlening hebt. Vind je daarnaast de vindbaarheid van je bedrijf in Google belangrijk, dan is dit artikel essentieel voor jou om te lezen.
In dit artikel lees je alles over Google recensies en hoe je direct een link naar je klanten stuurt om een review te ontvangen:
- Google Mijn Bedrijf: essentieel voor je lokale vindbaarheid
- Maak jij al gebruik van Google recensies?
- Reviews op Google ontvangen
- Google recensie verwijderen
Google Mijn Bedrijf: essentieel voor je lokale vindbaarheid
Voor elk bedrijf – maar vooral voor lokale bedrijven – is Google Mijn Bedrijf essentieel. Het draagt namelijk bij aan je zichtbaarheid en vindbaarheid voor (potentiële) klanten in de omgeving. Wanneer je een vermelding hebt op Google Mijn Bedrijf, kun je ook extra informatie geven aan hen: adresgegevens, openingstijden, website, telefoonnummer, e-mailadres, beschrijving van het bedrijf, et cetera. In een eerder blog heb ik je al meer verteld over lokale SEO en hoe je Google Mijn Bedrijf inricht.
Maar naast het vermelden van deze informatie, kun je Google Mijn Bedrijf ook gebruiken voor het ontvangen van Google recensies.
Maak jij al gebruik van Google recensies?
Potentiële klanten willen zekerheid. Ze willen er zeker van zijn dat jouw producten of dienstverlening het beste aansluit bij hun wensen. Recensies – zoals in Google – worden daarom steeds belangrijker. Bovendien geven deze Google recensies ook aan hoe jouw bedrijf is. Omdat de overweging voor potentials – om wel of niet voor jou te kiezen – belangrijk is, vertoont Google de reviews in de lokale zoekresultaten. Wanneer je vijf of meer reviews hebt ontvangen op jouw Google Mijn Bedrijf-pagina, worden de sterren vertoond in de lokale zoekresultaten.
Omdat Google waardevol wil zijn voor haar bezoekers, neemt zij het aantal Google recensies en de score mee in de rangschikking van de lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter waarschijnlijk de positie is.
Reviews op Google ontvangen
Wil jij reviews van jouw klanten ontvangen? Maak het ze dan gemakkelijk en maak een link aan waarop ze kunnen klikken om reviews te schrijven. Hieronder een stappenplan:
- Ga op zoek naar je Place ID.
- Zoek naar je bedrijfsnaam en klik op het resultaat voor jouw bedrijf.
- Kopieer de Place ID-code die onder jouw bedrijfsnaam staat.
- Plaats de Place ID-code achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
- Maak eventueel gebruik van een shortener om de URL in te korten.
- Verstuur vervolgens de link naar je klanten om een review te ontvangen of plaats deze in je handtekening.
Wanneer je een review ontvangt, maak dan contact met je klanten door te reageren op de reviews die je ontvangt.
Notificatie 7-7-2019: eenvoudiger Google recensies ontvangen
Vanaf nu kun je bij Google Mijn Bedrijf voor jouw bedrijf een korte naam en URL instellen. Doe dit als volgt: log in bij Google Mijn Bedrijf en ga vervolgens naar Informatie. Daarna kun je bij @ de korte naam instellen. Zodra je jouw korte naam hebt geclaimd, kun je jouw bezoekers voortaan verwijzen naar de URL g.page/gekozen-naam
Door de korte naam te gebruiken, kun je ook eenvoudiger de URL maken voor het ontvangen van Google recensies. Dit doe je met de URL g.page/gekozen-naam/review
Google recensie verwijderen
Heb je een Google recensie ontvangen en wil je deze verwijderen, dan zijn er twee mogelijkheden. In de eerste plaats kun je Google zelf inschakelen om de Google recensie te verwijderen. Lukt dit niet, dan kun je natuurlijk nog een rechter inschakelen. Echter, beide opties bieden helaas geen garantie op succes. Een recensie blijft een subjectieve beoordeling en dat weegt zwaar mee voor Google. In een blog van Bloei.se lees je redenen voor Google om wel de reviews te verwijderen.
Meer weten over lokale SEO?
Wil je meer weten over lokale SEO of over zoekmachine optimalisatie in het algemeen en wat het jou kan opleveren? Neem dan contact met ons op of laat een reactie achter in dit blog.