In juli verzorgde Google haar jaarlijks marketingevent Google Marketing Live. Tijdens dit event besprak Google de nieuwe marketinginnovaties en producten. Aangezien wij het belangrijk vinden om jullie hiervan op de hoogte te brengen, hebben we een serie van zes blogs geschreven over de nieuwste innovaties die wij erg interessant vinden.

6 interessante innovaties binnen Google

  1. Google AdWords wordt Google Ads
  2. Google Marketing Platform
  3. Google Ad Manager
  4. Responsive Search Ads
  5. Local Ad Campaigns
  6. Hotel Ads

In dit blog aandacht voor de rebranding van Google AdWords naar Google Ads.

Rebranding: Google Ads it is!

Google heeft besloten om na bijna 18 jaar het wereldbekende product AdWords te vervangen door Google Ads. In het jaar 2000 maakte Google AdWords zijn debuut met circa 350 adverteeerders. In achttien jaar zijn er veel veranderingen doorgevoerd. Niet alleen teksten, maar ook shopping, displaybanners, video’s en app’s maken tegenwoordig deel uit van de advertentiemogelijkheden binnen AdWords.

Met Google Ads mikt Google vooral op kleine organisaties en de (middel)grote bedrijven. Juist, omdat deze uitstekende groeimogelijkheden hebben. Voor de grote multinationals heeft Google het Google Marketing Platform en Google Ad Manager ontwikkeld.

Waarin verschilt Google Ads van Google AdWords?

Zoals gezegd, wil Google zich meer richten op het MKB. Met Google Ads wil Google proberen het voor kleinere bedrijven eenvoudiger te maken om te adverteren. Dit doet Google door machine learning –  het zelflerende systeem van Google. Google claimt dat de bedrijven meer tijd overhouden voor hun core business, terwijl het adverteren aan Google overgelaten kan worden. Met de zogenoemde ‘smart campaigns’ verwacht Google dat ondernemers binnen enkele minuten meerdere advertenties kunnen inrichten om hun gewenste doel te realiseren.

Smart campaigns: een toegevoegde waarde?

Op het moment van schrijven is de functie nog niet beschikbaar in Nederland. Zelf ben ik niet direct een voorstander van het zelf inrichten van advertenties, aangezien er veel data nodig is om de technologie van Google tot zijn recht te laten komen. Dat houdt in dat de advertenties vaak vertoond moeten worden en daar is een groter budget voor nodig dan dat je zelf de controle houdt op de advertenties. Echter, de praktijk gaat het uitwijzen. Ik ga het dan ook zeker testen en ervaren.

Meer weten over adverteren via Google Ads?

Wil je meer weten over de mogelijkheden met Google Ads? Neem dan contact op met onze Google Ads-specialist Richard van Kampen via 0318 – 762 590 of richard@invictusonlinemarketing.nl.

Richard van Kampen
Richard van Kampen is mede-eigenaar van Invictus Online Marketing en een ervaren online marketeer. Zijn specialismen zijn o.a. zoekmachine marketing (SEO en SEA), copywriting en conversie optimalisatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *