Tijdens het belangrijkste jaarlijkse marketingevent Google Marketing Live bespreekt Google de belangrijkste innovaties en producten. In deze serie van zes blogs schrijven we over de – in onze ogen – meest interessante innovaties:
- Google AdWords wordt Google Ads
- Google Marketing Platform
- Google Ad Manager
- Responsive Search Ads
- Local Ad Campaigns
- Hotel Ads
In dit blog aandacht voor het Google Marketing Platform.
Google Marketing Platform: rebranding, technologie en gebruiksgemak
Google heeft haar nieuwe suite aangekondigd: het Google Marketing Platform. Zijn er nieuwe functies? Dat niet zozeer. Het is vooral een gevolg van de rebranding van Google. Diverse producten zijn samengevoegd: on-site (Google Analytics) en media (AdWords en DoubleClick – een samenwerkingspartner van Google). Door één centrale inlog kan men eenvoudig switchen tussen de tools uit het platform. Zo wordt het vrij eenvoudig om een Analytics-account te koppelen aan een DoubleClick-account.
De integratie moet de samenwerking tussen beide platformen intensiveren. Verder moet het ertoe leiden dat data meer gecentraliseerd wordt en het gebruiksgemak voor adverteerders en bureaus enorm verbeterd wordt. Door de advertentie- en analysetechnologie te combineren kunnen marketeers vanaf 24 juli 2018 vanaf één plek digitale media inkopen, plannen, meten en optimaliseren. Dit alles moet er toe leiden dat we nog beter kunnen begrijpen hoe de klantreis eruit ziet.
Voor de media- en online marketingbureaus
Een ander belangrijk element in de rebranding is de ontwikkeling van de sales strategie van Google en hun relaties met media- en online marketing bureaus. Google heeft een nieuw opleidingsplatform ontwikkeld waar marketeers – die met het Google Marketing Platform werken – zich kunnen laten certificeren.
Op het creatieve vlak vindt er ook een grote verandering plaats. De DoubleClick Studio vervalt en de creatieven krijgen direct toegang tot het Google Marketing Platform via een Creative Workspace. De Creative Workspace vereenvoudigt het samenwerken tussen de media-inkopers en de creatieven. Bovendien maakt het voor iedereen gemakkelijker inzichtelijk welke advertenties wel en niet werken.
Is het Google Marketing Platform een goede ontwikkeling?
“Google has the power”. Met deze ontwikkelingen zijn we natuurlijk erg afhankelijk van Google als technische en commerciële partner. Echter, ik geloof dat Google ook objectief blijft in hun benaderingen als het gaat om samenwerkingen, het delen van expertise en het stimuleren van innovatie.
Het Google Marketing Platform belooft in ieder geval veel goeds: efficiëntie, duidelijkheid en een betere gebruikerservaring en dat in één compleet meetsysteem. Ik ben erg benieuwd!