Influencer marketing is een vorm van marketing, waarbij influencers – een groep, persoon of organisatie – emoties, meningen en gedrag beïnvloeden bij de doelgroep. Deze influencers zijn erg populair onder bepaalde doelgroepen; ze hebben veel volgers op social media en zijn actief met blogs en vlogs. Veel voorkomende branches zijn fashion, health & sport, beauty en food. Maar bijvoorbeeld ook specifieke games trekken veel aandacht.
De influencers zijn het ideale medium voor verschillende merken om hun doelgroep te bereiken. Ze oefenen invloed uit op hun gedrag. De volgers zien de influencers als een autoriteit en hebben vertrouwen in hen, waardoor zij sneller een bepaalde keuze maken.
Voordelen influencer marketing
- In één keer een heel groot bereik van een doelgroep, ondanks dat het mogelijk een relatief kleine niche is.
- Wanneer de boodschap duidelijk geformuleerd is en gecommuniceerd wordt naar de doelgroep, is het haast onmogelijk om het gestelde doel van het merk / bedrijf niet te realiseren.
- De boodschap van de influencer wordt door de doelgroep voor waar aangenomen; de volgers zijn overtuigd.
Wat zijn goede influencers in Nederland?
Er zijn al diverse sites met allerlei top influencers in Nederland binnen de verschillende branches. Zo heeft Bazaar al eens een top 10 uitgegeven en ook Influence.co heeft een uitgebreid overzicht van influencers in verschillende branches.
Echter, wil je een goede keuze maken bij het kiezen van influencers, doorloop dan de volgende stappen:
- Wat is het doel en welke doelgroep wil je bereiken?
- Formuleer de criteria waaraan jouw influencer moeten voldoen.
- Breng de influencers in kaart die passen bij jouw merk of bedrijf.
- Vraag hen om hun scores: bereik, impressies, engagement, volgers, likes en reacties.
- Deel jouw doelen met de gekozen influencer. Ga met hem of haar de samenwerking aan bij het creëren van branded content en product ontwikkeling. De influencer weet immers hoe zijn of haar doelgroep doeltreffend bereikt wordt.
In mijn ogen hoeft een influencer niet een individueel persoon of groep te zijn. Het kan ook een (online) platform zijn die nieuwswaarde biedt voor een bepaalde doelgroep. Zo zijn er verschillende uitgevers van kranten, dagbladen en magazines al geswitcht van offline naar online. Door hun naam en (inmiddels) online bereik kunnen zij uitstekend dienen als influencer.
Ben je benieuwd naar een aantal voorbeelden van influencer marketing? Lees dan het artikel op Marketingfacts, waar een paar succesvolle cases beschreven staan.
Heb jij al influencer marketing ingezet? Hoe heb je het aangepakt en bereikte jij jouw doelgoep? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, dus plaats gerust een reactie.
Thanks for the mention of influence.co. We have lots of free resources your readers might be interested in such as industry rate data: https://influence.co/go/rates.
Thanks again for including us!