Graag wil je zoveel mogelijk (nieuwe) bezoekers naar je webshop krijgen om meer omzet uit je webshop te halen. Je kunt hier verschillende marketingkanalen voor inzetten, afhankelijk van je doelgroep. Echter, deze bezoekers moeten in de webshop zelf eenvoudig hun weg vinden om hun gewenste product of producten te bestellen. Bovendien wil je eigenlijk dat ze nog meer bestellen dan alleen het product waar ze naar op zoek waren, toch?
In dit artikel geef ik je 11 tips mee om het conversiepercentage (het percentage bestellingen) omhoog te krijgen, zodat je meer omzet uit je webshop haalt.
1. Maak gebruik van professionele afbeeldingen
Gebruik functionele, professionele productfoto’s. Overweeg eventueel om foto’s te maken waarin iemand het product gebruikt. Dit maakt het persoonlijker en aantrekkelijker. Denk aan een vrouw in lingerie of een stoel die in een compleet opgesteld interieur staat.
Verder kan een afbeelding zelfs het doel en de werking ervan verduidelijken (gebruikersfunctie).
2. Call-to-action
Verleid jij je bezoekers om actie te ondernemen? Een eenvoudige aanpassing van de bestelbutton met een actiegerichte tekst – bijvoorbeeld koop nu in plaats van in winkelwagen – kan wonderen verrichten. Ook de kleur van de bestelbutton kan van invloed zijn. Veel webshops kiezen voor de kleur groen of oranje, omdat dit aanzet tot actie en geen negatieve associatie opwekt.
3. USP’s
Waarom moeten bezoekers eigenlijk klant bij jou worden? Unique Selling Points (USP’s) beschrijven wat jou sterk maakt en waarin jij je onderscheidt. Voorbeelden van USP’s zijn:
- Gratis levering
- Levering in heel Nederland
- 24/7 klantenservice,
- Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis
- Ruim 1.000 modellen op voorraad
Heb je een prijs gewonnen voor de kwaliteit van je product of service? Benoem dat dan! Laat hier je concurrentievoordeel zien. USP’s moeten direct opvallen in je webshop.
4. Prijzen
De weergave van de prijzen in je webshop is ook van invloed. In een praktijktest blijkt dat het weglaten van een valuta-symbool en een zo kort mogelijke weergave van het getal voor meer conversies zorgt. In plaats van € 199,95 kies je voor 199.
5. Discreet bestellen
Sommige mensen willen snel afrekenen zonder een account aan te maken. Deze optie moet je webshop daarom altijd hebben. Voor sommige webshops (zoals adult bijvoorbeeld) is het ook handig om de bezoeker anoniem te laten bestellen.
6. Bied de meest gangbare betaalmethoden aan
Elke bezoeker heeft wel een andere voorkeur voor de manier van betalen. Sommigen willen het liefst achteraf betalen, omdat ze nog niet zeker zijn over hun aankoop. Bij sommige webshops zie je ook dat ze bijvoorbeeld wel in Nederland verkopen, maar alleen met creditcard kunnen afrekenen. Bied daarom de meest gangbare betaalmethoden aan. Internationaal actief? Kijk goed naar waar jouw klanten vandaan komen.
7. Bied gratis verzending / retour aan
Is het voor jou mogelijk om gratis verzending aan te bieden (boven een bepaald bedrag)? Maak daar gebruik van. Je verlaagt de spreekwoordelijke drempel om bij jouw webshop te kopen. Dit geldt ook voor gratis retourneren.
Wel is het zo dat het gratis retourneren in vergelijking met 2018 minder belangrijk is geworden.
8. Reviews
Volgens dit zelfde artikel en het uitgevoerde consumentenonderzoek door Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org zijn reviews essentieel. Bied jouw klanten daarom aan om hun ervaring met jouw webshop en/of product te delen. Potentiële kopers kijken hier naar in hun overweging om een bestelling te plaatsen.
9. Stuur een e-mail naar winkelwagenverlaters
Momenteel verlaat 50-70 procent van alle internetters hun winkelmandje. Deze bezoekers haken dus af in het bestelproces. Ze zitten tegen de aankoop van een product aan, maar haken om de één of andere reden vervolgens weer af. Dit kan bijvoorbeeld zijn, omdat ze hun favoriete betaalmethode niet kunnen gebruiken of dat ze onverwachts tegen hoge bezorgkosten aanlopen.
Wat de reden ook is, het is doodzonde om er niets mee te doen. Ik adviseer je om deze mensen te mailen, zodat ze alsnog hun aankoopproces af kunnen ronden. Wanneer je gebruik wilt maken van deze conversie verhogende methode, moet je er wel voor zorgen dat je vroegtijdig in het bestelproces vraagt naar een e-mailadres. Probeer een zo klantvriendelijk mogelijke mail op te stellen, met daarin het product dat ze in het winkelwagentje hebben achtergelaten.
10. Wees aanwezig als het druk is
Soms heeft een klant hulp nodig bij een aankoop. Stel dat je op een drukke zaterdag op zoek gaat naar een nieuwe vaatwasser; een aankoop waar je mogelijk wel wat advies bij kunt gebruiken. Immers, er is zoveel keuze. Je besluit een verkoper aan zijn jas te trekken. Helaas is er geen verkoper te vinden die jou kan helpen of die erg lang bezet is. Je verlaat de winkel zonder dat je een aankoop doet. Wanneer er wel een verkoper was, had je waarschijnlijk wel de aankoop gedaan.
Dit geldt ook voor webshops. Zorg dat je aanwezig bent als het druk is, zodat je jouw klanten direct van dienst kunt zijn. Maak gebruik van een chat. Moet je altijd aanwezig zijn? Dat is afhankelijk van wanneer het druk is op jouw site. Tegenwoordig hebben de meeste chat-modules ook de mogelijkheid om het berichtje op je telefoon te laten binnenkomen.
11. Benoem de minpunten van je product
Gladde verkooppraatjes met alleen maar positieve geluiden over hun producten. Het geeft je het gevoel van oplichting. Toch doen veel websites en webshops niet anders. Benoem daarom niet alleen de goede eigenschappen, maar ook de slechte eigenschappen. Neem een voorbeeld aan Coolblue. Verwijs eventueel ook naar andere soortgelijke producten, zodat je jouw klant optimaal bedient.
Ga aan de slag en haal meer omzet uit je webshop
Wil je meer omzet uit je webshop halen? Ga aan de slag met bovenstaande tips. Wil je nog verder gaan met conversie optimalisatie en ook analyseren hoe bezoekers zich gedragen in jouw webshop? Neem dan contact met mij op.