In deze klantcase nemen we je mee in onze aanpak voor restaurant Bite in Veenendaal. De twee eigenaren / ondernemers zijn Tim en Bob; enthousiast, klantgericht en vooral uniek. Vol passie vertellen zij en hun team aan hun tafelgasten wat zij te eten krijgen. Duurzaamheid is een belangrijke USP, net zoals waar hun naam Bite voor staat: Bewust, Inspirerend, Toegankelijk en Eerlijk.
De vraag van restaurant Bite
In haar eerste jaar heeft restaurant Bite zich al bewezen in Veenendaal. Bezoekers van het eerste moment zijn terugkerende tafelgasten geworden. Echter, de olievlek mocht groter worden; het bereik vergroten in de regio. Met deze vraag kwam Bite dan ook naar ons toe. Bovendien moest dit ook nog in een voor Bite drukke periode: in de maanden november en december.
Onze aanpak
In gesprek met Tim en Bob hebben we eerst de doelstellingen en doelgroepen geformuleerd. Hier vanuit hebben we een aanpak opgesteld. Gezien de korte periode was adverteren de beste optie. Vanuit de doelstellingen, doelgroep en budget hebben we ingezet op enkele tools.
Google Ads
- Branding via het Zoeknetwerk van Google: wanneer met actief in Google zoekt naar restaurant Bite, wordt een advertentie vertoond van Bite.
- Branding via het Display Netwerk: advertentiebanner wordt vertoond op websites waar de doelgroep zich bevind.
- Remarketing via het Display Netwerk: advertentiebanner wordt op andere sites vertoond die een websitebezoeker van de website van Bite bezoekt.
- Video via YouTube: naamsbekendheid vergroten en engagement creëren met de doelgroep van Bite.
Facebook / Instagram
- Tijdens de maanden november en december is er twee keer twee weken een advertentie vertoond met een aantrekkelijke afbeelding en goede advertentietekst om zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Bovendien moest de doelgroep ook verleid worden om door te klikken naar de website.
Afbeelding: gerecht van restaurant Bite
Het resultaat
De resultaten die het adverteren in de maanden november en december opleverde, waren positief:
- In november zorgde het adverteren voor 32,81% van het totaal aantal bezoekers en 33,36% van het totaal nieuwe aantal bezoekers.
- In december zorgde het adverteren voor 39,77% van het totaal aantal bezoekers en 38,64% van het totaal nieuwe aantal bezoekers.
Bovendien konden we uit de gegevens ook herleiden dat er meer bezoekers uit de regio naar de website doorklikte.
Het nevendoel – meer reserveringen – hebben we niet concreet gemeten. Het gebruikte reserveringssysteem was daar niet op toegepast om het aantal reserveringen via de verschillende bronnen te meten. Dit onderdeel is ook besproken met Tim en Bob en wordt opgepakt.
Herken jij jezelf in deze klantcase?
Heb jij een vergelijkbare vraag die in deze klantcase beschreven staat en wil je graag jouw vraag aan ons voorleggen? Neem dan contact met ons op.
Bedankt voor het delen van deze toffe case! Enkel jammer dat de online reserveringen (naar aanleiding van de advertenties) niet gemeten konden worden. Wat ik niet zo goed uit de case haal, hoe effectief waren de advertenties in YouTube?
Hallo Sander,
We zijn inmiddels via een ander reserveringssysteem van het restaurant wel in de positie dat we de online reserveringen kunnen meten. Op dit moment loopt dat en kunnen we de case verder aanvullen. De advertenties in YouTube leverde vooral zichtbaarheid op. Dit was ook gekoppeld aan de doelstellingen.