Wat vinden personen op het web als ze zoeken op uw naam of bedrijf? U hoopt dat zij terecht komen op uw bedrijfswebsite of LinkedIn-profiel. Echter, het komt ook voor dat zij terecht komen op een beoordelingssite waarop een negatieve beoordeling staat over uw bedrijf. En deze beoordeling staat ook nog eens bovenaan in de zoekresultaten. Iets wat u niet wilt! Vandaar dat we u in dit blog meer vertellen over online reputatiemanagement en de mogelijkheden om uw reputatie goed te houden.
Wat is online reputatiemanagement?
Online reputatiemanagement is
- weten wat er online over u en uw bedrijf gezegd wordt
- waar dit gezegd wordt
- en hoe u dit controleert, monitort en eventueel – bij negatieve berichten – herstelt
Online reputatiemanagement is vanzelfsprekend verbonden met offline. In de rest van dit blog gaan we in op de mogelijkheden om uw reputatie positief te houden en te doen aan online reputatiemanagement.
Zorg ervoor dat u altijd bovenaan in de zoekresultaten staat
Wanneer personen op uw naam of bedrijfsnaam zoeken, moet u ervoor zorgen dat uw eigen pagina’s zoveel mogelijk op nummer één staan. Leg uw eigen (bedrijfs)naam vast als domeinnaam, registreer de (bedrijfs)naam voor de Social media-kanalen en zorg dat ook andere, belangrijkste sites – waarvoor u bijvoorbeeld blogt – bovenaan komen.
Monitor wanneer u online genoemd wordt
Het is mogelijk om een notificatie te ontvangen als er online over u gesproken wordt. Gebruik hiervoor de gratis tool Google Alerts. U voert een woord of naam in die u graag wil monitoren en Google stuurt u een e-mail wanneer er een nieuwe vermelding in Google is opgenomen. Er zijn ook meer geavanceerde tools die dit – tegen betaling – mogelijk maken, zoals Mention.net en Trackur. Deze tools monitoren alles; websites, blogs en Social media-kanalen.
Voor het meten van uw online reputatie zijn er nog geen tools. Wel zijn er algemene meettechnieken die ook voor online goed toepasbaar zijn. Het blog Online reputatiemanagement: zo meet je eindelijk je online reputatie van Marjolijn Smelt gaat hier verder op in.
Zoek en antwoord actief op mentions op Social media
U moet niet alleen willen weten waar men online over u of uw bedrijf spreekt, maar ook waarom en hoe u daar op moet reageren. Grote organisaties, zoals KLM, de NS, maar ook webshops als Zalando en Wehkamp, gebruiken veelal Twitter om te monitoren wat er over hen gezegd wordt en reageren hier op. En niet alleen grote, maar ook kleine organisaties kunnen dit gebruiken.
Maar hoe reageert u als een organisatie negatief over u praat op bijvoorbeeld Twitter? Zoek contact met de organisatie en kijk hoe u u samen tot een oplossing kunt komen. Grote kans dat de organisatie daarna een positief bericht plaatst, omdat jullie tot een goede oplossing zijn gekomen. Wanneer er sprake is van een negatief bericht, kunt u direct contact zoeken met de persoon of organisatie die het negatieve bericht geplaatst heeft en zoeken naar een oplossing.
Schrijf blogs om uw kennis te delen en uw content te beheren
Bloggen en content delen is essentieel om uw kennis te laten zien en te werken aan uw online reputatie. Door continu goede artikelen te schrijven, gaan mensen u als een autoriteit zien en uw artikelen delen via hun Social media-kanalen. Bovendien scoort u steeds beter in de zoekresultaten van Google.
Vergroot uw netwerk door een autoriteit te worden binnen uw eigen branche
Toon uw expertise ook via andere organisaties. Wij bloggen sinds kort bijvoorbeeld voor Marketingmed. Hier profiteren zowel Marketingmed als wij van; zij krijgen kwalitatief goede content, wij exposure en de lezers kennis. Deze manier – in welke vorm dan ook – kan binnen elke branche toegepast worden. De media is altijd op zoek naar waardevolle, unieke content.
Uw reputatie is wat u er zelf van maakt
We kunnen eindeloos praten over online reputatiemanagement; de tools, methoden, tactieken en ga zo maar door, maar het gaat er uiteindelijk om wat u er zelf van maakt. Dus ga aan de slag met uw reputatie en zorg dat wat bovenaan in de zoekresultaten komt, bijdraagt aan uw goede reputatie.
Succes!
Richard van Kampen
Invictus Online Marketing