In onze wereld van online marketing gebruiken we regelmatig termen met betrekking tot conversies en doelen. Maar wat is conversie? Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website of webshop kunnen maken. Enkele voorbeelden:
- Een ingevuld contactformulier
- Een succesvolle bestelling
- Een offerte aanvraag
- Inschrijven voor een nieuwsbrief
- Het downloaden van een whitepaper
Vaak komt ook de term conversiepercentage terug. Dit is de verhouding tussen het aantal websitebezoekers en de conversies. Stel je hebt 500 bezoekers in jouw webshop gehad de afgelopen maand en 25 daarvan hebben een product besteld, dan is het conversiepercentage 25/500 (x 100%) = 5%.
Verschil tussen zachte en harde conversies
Wanneer we het hebben over conversies, kunnen we ook onderscheid maken in zachte en harde conversies. Ze worden ook wel micro en macro conversies genoemd.
- Een zachte conversie levert niet direct een bijdrage aan de omzet, maar is eigenlijk een tussenschakel richting het uiteindelijke doel. Denk hierbij aan het toevoegen van producten in je online winkelmandje of het klikken op een button naar een uiteindelijke aanmelding voor een event.
- Een harde conversie levert daadwerkelijk een toegevoegde waarde op in de omzet: een succesvolle bestelling in de webshop, het doen van een offerte aanvraag of het inschrijven voor een cursus.
Zachte conversies â de tussenschakels â zijn net zo belangrijk om te meten als harde conversies. Het geeft namelijk veel inzicht in het bezoekersgedrag, zoals het moment waarop bezoekers afhaken in het online bestelproces bij een webshop. Met deze inzichten kun je aan de slag gaan om jouw website of webshop verder te optimaliseren.
Conversies meten
Wanneer je conversies meet, krijg je goed inzicht in de prestaties van jouw campagnes en / of website. De meest bekende tool hiervoor is Google Analytics. Uit Google Analytics kun je allerlei gegevens halen: het aantal bezoekers, de websitestroom, het aantal websitebezoekers per pagina, etc. Bovendien kun je ook zien hoeveel conversies je hebt gerealiseerd en via welke marketingkanalen deze gerealiseerd zijn.
Heb je ook betaalde campagnes lopen, zoals Google Ads? Dan kun je herleiden hoeveel ÊÊn conversie jou gekost heeft. Ideaal dus om jouw ROI te berekenen.
Afbeelding: Weergave van aantal conversies in Google Analytics.
Conversie optimalisatie
Aan het begin van dit artikel heb ik je uitgelegd wat conversie is. Het optimaliseren van het proces naar meer acties (rendement) heet conversie optimalisatie; zorgen dat meer bezoekers op de site gaan converteren! Met kwalitatieve conversie optimalisatie zijn groeipercentages van 20%, soms wel meer dan 100%, mogelijk. Het verhogen van online conversie zit in het aspect van een website of webshop: het design, de producten / diensten die worden aangeboden, de overtuigingskracht, de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, het onderscheidende vermogen en nog veel meer.
Heb je bij een gespecialiseerd bureau een adviesrapport laten opstellen en deze adviezen doorgevoerd? Blijf dan goed meten met Google Analytics, zodat je ziet wat de effecten zijn. Naast het zien van deze cijfers is het ook goed om het bezoekersgedrag in kaart te brengen via heatmaps. Met heatmaps kunnen we onder andere zien op welke buttons bezoekers klikken.
Meer weten over conversies en conversie optimalisatie?
Ikzelf vind het altijd belangrijk om goed te blijven samenwerken met de klant, zodat er continu verbeteringen doorgevoerd en getest kunnen worden. Wil je meer weten over conversies en conversie optimalisatie? Neem contact met mij op of laat hieronder een reactie achter.