Hoe zorg je ervoor dat jouw website goed vindbaar is in Google? Hoe kan het dat jouw concurrenten wel goed scoren op belangrijke zoektermen en jij niet? Eén van de belangrijkste factoren die jouw positie in Google bepaalt, is het backlinkprofiel van je website. In dit artikel ga ik de vraag beantwoorden die veel ondernemers en marketeers bezighoudt: wat is een goed backlinkprofiel?
Wat is een backlinkprofiel?
Een backlinkprofiel is een overzicht van backlinks, afkomstig van meerdere sites. De kwaliteit van deze backlinks is steeds belangrijker geworden en is een essentiële factor voor je ranking in Google. Een goed backlinkprofiel ziet er natuurlijk uit. Er moet balans zijn tussen startpagina’s, blogs, vermeldingen op nieuwssites, etc.
Bouwen aan een goed backlinkprofiel
Wanneer je wil bouwen aan een goed backlinkprofiel, neem dan de volgende criteria mee ter beoordeling:
- Backlinks homepage vs. deeplinks
- Domein en pagina-autoriteit van websites
- Commerciële vs. branding anchorteksten
- Betrouwbare vs. onbetrouwbare links
- Nofollow vs. dofollow
- IP-adres
- Land
Backlinks homepage vs. deeplinks
Sites die goed scoren in Google, hebben een verdeling van ongeveer 30% backlinks die naar de homepage verwijzen en 70% backlinks die verwijzen naar dieperliggende pagina’s op de website.
Domein en pagina autoriteit
De domein autoriteit is een belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie. Het geeft aan hoe betrouwbaar Google jouw website vindt. De autoriteit wordt weergegeven met een cijfer tussen 0 en 100. Hoe hoger de score, des te beter scoor je in de Google zoekresultaten. Naast de domein autoriteit is er ook de pagina autoriteit. Dit is een individuele score per pagina. Het liefst zien we voor de domein autoriteit een score van 25 of hoger en een pagina autoriteit van 30 of hoger.
Op onze website vind je een blog met zes tips om de domein autoriteit van je website te verhogen.
Commerciële vs. branding anchorteksten
De verdeling van commerciële en branding anchorteksten is ook belangrijk bij het opbouwen van een goed backlinkprofiel. Waar je mogelijk snel geneigd bent om te kiezen voor een commerciële anchortekst, adviseren wij om vaker te kiezen voor een branding anchortekst. Een goede verdeling hiertussen is 75% branding anchorteksten en 25% commerciële anchorteksten.
Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Veenendaal, dan is de commerciële anchortekst “restaurant Veenendaal” waar je graag op gevonden wil worden. Wanneer je een combinatie maakt met je bedrijfsnaam, dan laat je in ieder geval op een veilige manier je target keyword terugkomen. Een goed voorbeeld van een anchortekst is dan “restaurant Zeldzaam in Veenendaal”. Op blogsite MarketingMed lees je meer over het gebruik van de juiste anchors.
Betrouwbare vs. onbetrouwbare links
Het is goed om regelmatig te kijken of backlinks goed en betrouwbaar zijn. Schadelijke backlinks dien je direct te laten verwijderen (hier kom ik later in dit blog op terug).
Nofollow vs. dofollow
Websites die goed scoren in Google, hebben minimaal vijf project nofollow backlinks in hun backlinkprofiel.
IP-adres
Let erop dat je niet grote aantallen backlinks krijgt van hetzelfde IP-adres. Dit kan duiden op een netwerk van websites die gehost zijn op hetzelfde IP-adres en dat is niet bevordelijk voor het opbouwen van een goed backlinkprofiel.
Land
Heb je een Nederlandse website? Dan is het natuurlijk dat je vooral Nederlandse backlinks ontvangt. Vanzelfsprekend mag er wel af en toe een backlink afkomstig zijn van een ander land, maar dit moet niet de overhand krijgen.
Verwijderen van backlinks
Heb je last van onbetrouwbare backlinks of links die een negatieve invloed hebben op jouw backlinkprofiel? Zoek dan contact met de eigenaar van de website die de backlink heeft geplaatst en vraag om een verwijdering van de backlink. Krijg je geen reactie? Maak dan gebruik van de Disavow Tool van Google.
Vind je de juiste balans en creëer een goed backlinkprofiel
Een goed backlinkprofiel maakt het verschil of je wel of niet goed scoort in Google op belangrijke zoektermen waar veel concurrentie op zit. Echter, zorg altijd voor een goed balans. Google treedt actief op tegen overoptimalisatie en de straffen zijn erg streng.
Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op.